torsdag 26. februar 2015

Nedkjøling av C2-løype


Fra søndag 11. Januar til søndag 25. Januar hadde Noretyl vaskestopp (mindre revisjonsstans), det vil si at fabrikken var stoppet og at anlegget stod stille uten å produsere. Denne hastestoppen hadde blitt fremskutt på grunn av rør som tetnet og minskende produksjon. Hovedsakelig er det bendet over vannvaskekolonnen som var grunnen, den hadde kun 20 % strømning og dermed økte differansetrykket.  
 
Når fabrikkene på Rafnes ble bygget, laget de rørstrekker som gikk fra Etylenfabrikken (Noretyl) til plastfabrikkene. Dette skulle gjøre at fabrikkene kunne få en pålitelig råvarekilde som også de sparte penger fra transport. Det eneste problemet med dette er når Etylenfabrikken står stille. Normalt når fabrikken planelegger å stanse for revisjon, blir det eksportert minimum av produkt, slik at etylentanken fylles opp. Denne gangen ble stoppen forhastet med 3 måneder og dermed hadde ikke tanken rukket å bli fylt. For at nabofabrikkene skulle fortsette produksjonen måtte enten 
Ineos Bamble (PEL) og Ineos Norge (Klor/VCM) også stenge produksjonen, eller så måtte bedriftene kjøpe etylen fra spotmarkedet og frakte det med båt til tanken på Noretyl.

Skipet som fraktet gassen, kom inn til Rafnes ved en av de to kaiene. Derfra ble gassen pumpet fra båten via lastearmen, rørstrekke og til tank. På rørstrekket mellom kaia og tanken pleier det normalt å være flytende etan fordi C2-løypa er felles for både etan og etylen, eller N2 atmosfære. Til vanlig vil det være flest båter med etan import.

Gassen som finnes på tanken er i væskeform fordi den store tanken ikke tåler mer enn rundt 50 m.bar, tettheten er høyere på gassen og man får mer gass per areal dersom den er flytende.

Når man pumper gass fra skipet, vil gassen komme fra væske og blande seg med det som allerede finnes i rørestrekket. Dersom stoffet i røret er likt med det som skal transporteres, vil det ikke bli gjort annet enn å feste til båten. under transporten til tanken, dette kommer av at etylen har kokepunkt på −103.7 °C (ved atmosfærisk trykk ved havoverflaten). Om røret inneholder annen gass eller N2 må dette endres slik at det ikke skaper problemer.

Dersom røret inneholder etan, må dette først spyles ut med N2. Om det blir pumpet etylen i et rørstrekke som inneholder N2 atmosfære vil gassen vil få en trykkavlastning som gjør at den vil ”koke” til gassform. Når gassen da kommer inn i bunnen av tanken som er fylt av væske, vil dette skape store problemer. Derfor må gassledningen kjøles ned før den fraktes til tank.

For å kjøle ned rørstrekket, åpnet jeg og uteoperatøren opp fakkelventilen på løypa, slik at gassen som ble pumpet ikke gikk til tanken og skapte problemer, men ble sendt til fakkelen og brent opp på en sikker måte. Dette ble gjort i omtrent en time, slik at vi var sikre på at løypa var kald nok til å frakte flytende etylen. Vi åpnet så ventilen inn til tanken før fakkelventilen ble stengt.

HMS
Hele jobben gjøres på grunn av de kritiske situasjonene som hadde oppstått dersom det ikke ble gjort.
Det at ferdig produsert etylen ble sendt til fakkel og brent i en time er også noe som går under HMS, men sikkerheten for personene, anlegget, omgivelsene og miljøet hadde vært mer ødeleggende dersom gassen ikke ble sikkert håndtert.
















En illustrasjon av en Metan-tank. selv om det ikke er samme gass, er oppbygningen ganske lik.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar