Fra søndag 11. Januar til søndag 25. Januar hadde Noretyl
vaskestopp (mindre revisjonsstans), det vil si at fabrikken var stoppet og at
anlegget stod stille uten å produsere. Denne hastestoppen hadde blitt fremskutt
på grunn av rør som tetnet og minskende produksjon. Hovedsakelig er det bendet
over vannvaskekolonnen som var grunnen, den hadde kun 20 % strømning og dermed
økte differansetrykket.
Når fabrikkene på Rafnes ble bygget, laget de rørstrekker
som gikk fra Etylenfabrikken (Noretyl) til plastfabrikkene. Dette skulle gjøre
at fabrikkene kunne få en pålitelig råvarekilde som også de sparte penger fra
transport. Det eneste problemet med dette er når Etylenfabrikken står stille.
Normalt når fabrikken planelegger å stanse for revisjon, blir det eksportert
minimum av produkt, slik at etylentanken fylles opp. Denne gangen ble stoppen
forhastet med 3 måneder og dermed hadde ikke tanken rukket å bli fylt. For at nabofabrikkene skulle fortsette produksjonen måtte enten
Ineos Bamble (PEL) og
Ineos Norge (Klor/VCM) også stenge produksjonen, eller så måtte bedriftene
kjøpe etylen fra spotmarkedet og frakte det med båt til tanken på Noretyl.
Skipet som fraktet gassen, kom inn til Rafnes ved en av de
to kaiene. Derfra ble gassen pumpet fra båten via
lastearmen, rørstrekke og til tank. På rørstrekket mellom kaia og tanken pleier
det normalt å være flytende etan fordi C2-løypa er felles for både etan og
etylen, eller N2 atmosfære. Til vanlig vil det være flest båter med etan
import.
Gassen som finnes på tanken er i væskeform fordi den store
tanken ikke tåler mer enn rundt 50 m.bar, tettheten er høyere på gassen og man
får mer gass per areal dersom den er flytende.
Når man pumper gass fra skipet, vil gassen komme fra væske
og blande seg med det som allerede finnes i rørestrekket. Dersom stoffet i
røret er likt med det som skal transporteres, vil det ikke bli gjort annet enn
å feste til båten. under transporten til tanken, dette kommer av at etylen har
kokepunkt på −103.7 °C (ved atmosfærisk trykk ved havoverflaten). Om røret
inneholder annen gass eller N2 må dette endres slik at det ikke skaper
problemer.
Dersom røret inneholder etan, må dette først spyles ut med
N2. Om det blir pumpet etylen i et rørstrekke som inneholder N2 atmosfære vil
gassen vil få en trykkavlastning som gjør at den vil ”koke” til gassform. Når
gassen da kommer inn i bunnen av tanken som er fylt av væske, vil dette skape
store problemer. Derfor må gassledningen kjøles ned før den fraktes til tank.
For å kjøle ned rørstrekket, åpnet jeg og uteoperatøren opp
fakkelventilen på løypa, slik at gassen som ble pumpet ikke gikk til tanken og
skapte problemer, men ble sendt til fakkelen og brent opp på en sikker måte.
Dette ble gjort i omtrent en time, slik at vi var sikre på at løypa var kald
nok til å frakte flytende etylen. Vi åpnet så ventilen inn til tanken før
fakkelventilen ble stengt.
HMS
Hele jobben gjøres på grunn av de kritiske situasjonene som
hadde oppstått dersom det ikke ble gjort.
Det at ferdig produsert etylen ble sendt til fakkel og brent
i en time er også noe som går under HMS, men sikkerheten for personene,
anlegget, omgivelsene og miljøet hadde vært mer ødeleggende dersom gassen ikke
ble sikkert håndtert.
En illustrasjon av en Metan-tank. selv om det ikke er samme gass, er oppbygningen ganske lik.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar